0

خرید فرش دست دوم ماشینی: بايدها و نبايدها

خرید فرش دست دوم ماشینی: بايدها و نبايدها

از دیرباز، فرش یکی از عناصر حیاتی در منازل ایرانی به شمار می‌آمده است. این محصول نه‌تنها ابزاری برای استفاده در خانه است بلکه نقش بسزایی در زیبایی و ظاهر منزل دارد. عموماً فرش و سایر وسایل دکوری منزل به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و به خانه شکوه و زندگی بیش‌تری ببخشند. در بازار می‌توان مدل‌ها و طرح‌های متعددی از فرش را مشاهده کرد. فرش‌های ماشینی و دست‌بافت در طرح، رنگ، نقش، گره و ویژگی‌های دیگری متفاوت از یکدیگر هستند و هر یک قیمت خود را دارند. گاهی اوقات، افراد به دلیل محدودیت‌های بودجه و اقتصادی، تصمیم به خرید فرش دست دوم می‌گیرند. 

درست است که فرش‌های ماشینی دست دوم که به عنوان گزینه‌ای اقتصادی برای خرید مطرح هستند، اما خرید فرش ماشینی دست دوم نیاز به دقت و آگاهی دارد.

اگر شما نیز به دنبال خرید فرش ماشینی دست دوم هستید، باید از کیفیت و وضعیت این فرش اطمینان حاصل کنید. در این مقاله از سایت مه‌ترنج تهران، بايدها و نبايدهايی که باید در نظر گرفته‌شوند تا خرید موفقیت‌آمیزی داشته‌باشیم را بررسی می‌کنیم.

نکات مهم خرید فرش ماشینی دست دوم

اگر قصد خرید فرش ماشینی دست دوم دارید، می‌توانید از مشاوره یک فرد خبره در این زمینه بهره‌برداری کنید، مثلاً سمسارانی که تجربه در خرید و فروش فرش دارند، ممکن است به شما راهنمایی مفیدی دهند.

همچنین از منابع آنلاین نیز می‌توانید استفاده کنید. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروشگاهی مکان‌های خوبی برای پیدا کردن فرش ماشینی دست دوم هستند. در این منابع، شرایط خریدار و فروشنده به طور مستقیم و بدون واسطه تعیین می‌شوند.

فرش ماشینی دست دوم
خرید فرش ماشینی دست دوم نیازمند دقت و توجه بیشتری است.

راهنمای خرید فرش دست دوم یا کارکرده

برای خرید موفق فرش دست دوم، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

بررسی وضعیت فیزیکی فرش

 اطمینان حاصل کنید که فرش پارگی و لکه نداشته باشد. نقاط مختلف فرش را بادقت بررسی کنید، به‌خصوص اگر فرش نقوش ریز و تراکم بالایی دارد. پارگی و لکه‌های ریز در این نوع فرش‌ها ممکن است به راحتی دیده نشوند.

ثبات رنگی

 مطمئن شوید که رنگ‌های فرش تغییر نکرده و رنگ پریدگی وجود ندارد. برای این کار، فرش را در نور طبیعی بررسی کنید و مقایسه کنید که آیا رنگ‌ها در دو طرف فرش یکسان هستند. همچنین توجه کنید که آیا نقش‌ها به یک میزان برجسته هستند یا خیر.

بوی نفت

 فرش‌های دست دوم که بیش‌تر توسط مصرف‌کننده‌ها استفاده شده‌اند، ممکن است بوی نفت داشته باشند. این بو به علت تماس پاها با فرش و تابش نور مستقیم خورشید به وجود می‌آید. اگر بوی نفت مشاهده می‌کنید، بهتر است از خرید این فرش‌ها خودداری کنید.

ترنج و لچک فرش دست دوم

در فرش‌های دست دوم، به گوشه‌های فرش لچک می‌گویند که در اکثر فرش‌ها به شکل قوس و با طرح‌های مختلفی از گل و بته نقش داده می‌شود. این طرح معمولاً در وسط فرش وجود دارد و بزرگ‌ترین طرح فرش است. ترنج نیز شامل طرح‌هایی نظیر دایره، بیضی، مستطیل و غیره است و در کنار این طرح بزرگ، تعداد بسیار زیادی نقوش ریز دارد. قبل از خرید فرش ماشینی دست دوم، حتماً از سلامت و تقارن ترنج و لچک آن اطمینان حاصل کنید.

چله فرش

یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت فرش ماشینی دست دوم، چله آن است. برای این منظور، یکی از ریشه‌های سفید فرش را بکشید. اگر به راحتی کنده شد، چله فرش ضعیف است و اگر محکم بود، چله فرش با کیفیت و قوی است. این تست ساده می‌تواند به شما کمک کند تا از سلامت چله فرش اطمینان حاصل کنید.

راهنمایی خرید بهترین فرش ماشینی
یکی از نکات مهم در خرید فرش دست دوم، بررسی لکه های فرش است.

بید خوردگی در فرش‌های دست دوم

یکی از مشکلات رایج در فرش‌های دست دوم، بید خوردگی است. بیدها به پشم فرش حمله کرده و چله آن معمولا سالم می‌ماند.

برای تشخیص وجود یا عدم بید خوردگی در فرش ماشینی دست دوم، باید به پشت فرش دست دوم نگاه کنید. نخ‌هایی که توسط بید خورده شده‌اند، در پشت فرش به جایی وصل نیستند و به راحتی جدا می‌شوند. این مورد نیز مهمترین فاکتور سلامت فرش را بررسی می‌کند.

مشاوره با کارشناسان

در صورت امکان، با کارشناسان یا کسانی که تخصص در زمینه فرش دارند، مشاوره کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

بررسی اطلاعات پشت فرش: اگر اطلاعاتی مانند وزن فرش، نام کارخانه تولید کننده، شانه، تراکم، و نوع الیاف در پشت فرش موجود است، این اطلاعات می‌تواند نشان دهنده کیفیت فرش باشد. اگر این اطلاعات ناقص باشند، فرش ممکن است تقلبی باشد.

خرید فرش نو یا کارکرده
هنگام خرید فرش کارکرده باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

باید های خرید فرش دست دوم

هنگام خرید فرش دست دوم ماشینی، باید برخی نکات حتما مورد بررسی قرار گیرند:

مشخص کردن نیازها

 پیش از خرید، باید نیازهای خود را مشخص کنید. ابعاد مورد نظرتان را در نظر بگیرید و متناسب با فضا و استفاده‌ای که می‌خواهید داشته باشید، فرش را انتخاب کنید.

بررسی تاریخ تولید

 تاریخ تولید فرش مهم است. فرش‌های ماشینی دست دوم که در استفاده طولانی‌مدت قرار گرفته‌اند، ممکن است کیفیت کمتری داشته باشند. بنابراین، سعی کنید فرشی با سابقه کمتر یا کمتر از چند سال استفاده را انتخاب کنید.

بایدها و نبایدهای خرید فرش کارکرده
نشانه های فرش دست دوم نامناسب چیست؟

نبايد های خرید فرش دست دوم

پس از بررسی بایدهای خرید فرش ماشینی دست دوم باید به برخی نکات که نباید از نظر خارج شوند نیز توجه کرد:

نادیده گرفتن کیفیت

 از خرید فرش‌های بی‌کیفیت یا آسیب‌دیده اجتناب کنید. اگر فرش دچار آسیب‌های جدی باشد، ممکن است تعمیر آن بسیار گران باشد.

خرید بدون بررسی

هرگز فرش ماشینی دست دوم را بدون بررسی دقیق نخرید. بررسی کنید که آیا دارای پارگی‌ها، لکه‌ها، یا عیوب دیگری است یا خیر.

فراموش کردن بازار ثانویه

در خرید فرش ماشینی دست دوم، ممکن است بازار ثانویه را نادیده بگیرید. اگر در جستجوی قیمت مناسب هستید، بازار ثانویه نیز گزینه‌ی خوبی است.

خرید فرش دستباف دست دوم یا خرید فرش ماشینی نو؟

برای این بررسی ابتدا سراغ تفاوت‌های فرش‌های دستباف دست دوم و فرش‌های ماشینی نو می‌رویم.

کیفیت

   فرش دستباف دست دوم از مواد اولیه با کیفیت بهتری ساخته می‌شود، معمولاً در بافت این فرش ها از الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم و کرک استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که فرش‌های دستباف دست دوم دارای دوام و عمر طولانی‌تری باشند.

قیمت

 فرش دستباف دست دوم معمولاً قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های ماشینی نو دارد. این اختلاف قیمت ناشی از استفاده از مواد با ارزش و همچنین زمان و هنر ارزشمند دست هنرمندان در تولید فرش‌های دستباف دست دوم است.

تنوع طرح و رنگ

   فرش‌های ماشینی نو دارای تنوع بیشتری در طرح و رنگ هستند، زیرا تولید آنها با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته امکان‌پذیر است. از طرفی، در فرش‌های دستباف دست دوم انتخاب‌های محدودتری وجود دارد.

ظرافت و زیبایی

   فرش‌های دستباف دست دوم دارای ظرافت و زیبایی بیشتری هستند. این فرش‌ها به دست هنرمندان قالیباف تولید می‌شوند و هر کدام به صورت دستی بافته می‌شوند، که این امر زیبایی و ارزش آنها را افزایش می‌دهد.

ابعاد

   اگر به دنبال ابعاد خاصی برای فرش خود هستید، فرش ماشینی نو بهترین گزینه است، زیرا در تولید آنها امکان سفارشی‌سازی ابعاد وجود دارد. اما در فرش‌های دستباف معمولاً از ابعاد استاندارد استفاده می‌شود.

با توجه به این تفاوت‌ها، انتخاب بین فرش دستباف دست دوم و فرش ماشینی نو به سلیقه، نیازها و بودجه شما بستگی دارد. هر کدام از این دو نوع فرش دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی هستند و باید با دقت و توجه به نیازهای خود تصمیم

نتیجه گیری

خرید فرش ماشینی دست دوم می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کسانی با بودجه محدود باشد، اما باید با دقت و آگاهی به این خرید پرداخته شود. با رعایت بايد ها و نبايد ها، می‌توانید فرشی دست دوم ولی باکیفیت و مناسب برای خانه‌تان انتخاب کنید.

ضمنا می‌توانید در صورت امکان، از سایت‌های معتبر خارجی نیز خرید کنید. مثلا از طریق این لینک می‌توانید مستقیما وارد صفحه فروش فرش‌های دست دوم آمازون شوید.

سوالات متداول

 چه عواملی برای انتخاب فرش دست دوم مهم هستند؟

عواملی مانند کیفیت، تاریخچه، ترنج و لچک، وجود بیدخوردگی در فرش دست دوم اهمیت دارند.

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که فرش دست دومی که می‌خرم بهترین کیفیت را دارد؟

برای تضمین کیفیت، به اموری مانند بررسی پارگی‌ها، میزان ثبات رنگ، ترنج و لچک، و بیدخوردگی توجه کنید و در صورت لزوم از متخصصان یا سمسارها کمک بگیرید.

 چرا فرش ماشینی نو می‌تواند یک انتخاب خوب باشد؟

 خرید فرش ماشینی نو به دلیل تنوع بیشتر در طرح و رنگ و ابعاد قابل تنظیم می‌تواند مناسب برای نیازهای خاص باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading