0

فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

فرش از قدیمی‌‌ترین و با ارزش‌‌ترین المان‌ها در دکوراسیون خانه‌های ایرانی محسوب می‌شود. در طول تاریخ، فرش‌ها به دلیل زیبایی، طول عمر، قابلیت شست‌وشو و باارزش بودن، بسیار مورد علاقه قرار گرفته‌اند. امروزه نیز با توجه به ویژگی‌های بالا، انواعی از فرش‌ها در بازارها وجود دارند که هر کدام قابلیت‌هایی برای استفاده در محیط‌های مختلف را دارند. شاید یکی از مهم‌‌ترین سوالاتی که شما در هنگام خرید فرش از خود می‌پرسید، این باشد که فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟ کدام یک با توجه به شرایط ما برای استفاده مفیدترند؟ در این مطلب از بلاگ مه‌ترنج تهران، سعی می‌کنیم به تفاوت‌های بین فرش‌های ماشینی و فرش‌های دستباف اشاره کرده و نتیجه‌گیری کنیم که در نهایت، فرش ماشینی مناسب‌تر است یا فرش دستباف.

آشنایی بیش‌تر با دسته‌بندی فرش‌ها از نظر نوع بافت 

از نظر نوع بافت، می‌توان فرش‌ها را به دو دسته‌ی دستباف و ماشینی طبقه‌بندی کرد.

فرش ماشینی

فرش ماشینی به‌شیوه‌ی سیستماتیک و مکانیزه شده تولید می‌شود. این نوع فرش‌ها از درجه ضخامت، بافت و الیاف مختلفی تشکیل شده‌اند که بسته به قیمت و کیفیتشان می‌توانند جایگاه‌های نسبتاً قابل قبولی در بازار داشته باشند. با این حال، همیشه بهتر است قبل از خرید، بررسی کنید که آیا این نوع فرش از جنس الیاف کاملاً طبیعی هستند یا خیر، زیرا کیفیت و طول عمر فرش به طور مستقیم با نوع الیاف آن مرتبط است.

ویژگی‌های فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی با ابزارآلات بافته می‌شوند؛ بنابراین سرعت تولید آن‌ها بسیار بیش‌تر است که باعث می‌شود قیمت فرش‌های ماشینی بسیار ارزان‌تر باشد.

 طول عمر فرش‌های ماشینی وابسته به الیافی است که در بافت آن استفاده شده‌است. برای مثال، فرش‌های اکریلیکی و پشمی مقاوم‌ترین الیاف هستند. فرش‌های ماشینی را می‌توان در طرح‌های متنوع و گوناگون بافت. برخی از این طرح‌ها ساده و بعضی مدرن و پُرتراکم هستند. رنگ‌های مورد استفاده در فرش‌های ماشینی محدود ترند. فرش‌های ماشینی با گذر زمان جذابیت و درخشندگی خود را از دست می‌دهند و به تدریج با پاخوردن کدر می‌شوند. 

فرش دستباف

فرش دستباف، توسط دستان ماهر بافندگان ایرانی بر روی دار قالی بافته می‌شود. این نوع فرش‌ها از جنس الیاف طبیعی همچون پشم و ابریشم هستند که زیباترین نوع فرش‌ها را شامل می‌شوند. ضخامت، بافت و رنگ‌بندی فرش دستبافت به دست هنرمندان بافنده وابسته است و هر قطعه از فرش دستباف یک اثر هنری مستقل محسوب می‌شود که هیچ دستگاهی نمی‌تواند آن را تولید کند. همچنین، با توجه به فرآیند دستی‌سازی فرش، آن‌ها به یک میراث فرهنگی و هنری ارزشمند تبدیل شده‌اند.

در گذشته، فرش‌های ماشینی توانایی رقابت با فرش‌های دستی را نداشتند. اما امروزه، به‌دلیل زیاد بودن قیمت فرش‌های دستبافت و البته بهبود کیفیت فرش‌های ماشینی نسبت به گذشته، افراد به سمت خرید فرش‌های ماشینی سوق پیدا کرده‌اند.

تفاوت فرش‌های دستباف با فرش ماشینی

  • در تهیه فرش‌های دستبافت، عمدتاً از ابریشم، پنبه، پشم و مواد طبیعی دیگر استفاده می‌شود. در مقابل برای بافتن فرش‌های ماشینی، از الیاف هایی با جنس اکرلیک، پلی پروپن یا پلی استر استفاده می‌کنند. همین امر سبب می‌شود طول عمر فرش‌های دستبافت نسبت به فرش‌های ماشینی بیش‌تر باشد.
  • زمان‌بر بودن تولید یک فرش دستبافت و قیمت بالای مواد اولیه طبیعی نسبت به مواد اولیه فرش‌های ماشینی، سبب می‌شود تا قیمت فرش‌های دستی بسیار بیش‌تر باشد. برای مثال، قیمت یک فرش ابریشمی اعلای دستباف بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.
  • از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف، قدمت و تاریخچه کهنی است که پشتوانه‌ی آن است. طبق کارشناسی‌های انجام شده، شکوفایی صنعت فرش در ایران به صده ۱۶ میلادی برمی‌گردد. فرش‌های دستباف ایرانی از درخشندگی و زیبایی خاصی برخوردار است و از لحاظ هنری یک شاهکار به حساب می‌آید. نخ‌های استفاده شده در این فرش‌ها بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند. 
  • فرش دستباف برعکس فرش‌های ماشینی، با پاخوردن درخشان‌تر می‌شود و هیچ‌وقت از زیبایی‌های آن کم نمی‌شود.
  •  از معایب فرش‌های دستبافت آن است که وقتی شسته می‌شوند، بدلیل آن‌که از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، وزن بسیار زیادی پیدا می‌کنند. همچنین به‌دلیل دستباف بودن آن، احتمال رخ دادن خطای انسانی و نامتقارن بودن طرح آن وجود دارد.
  • فرش‌های ماشینی نسبت به فرش‌های دستباف از بافت و گره‌های منظم‌تری برخوردار هستند. فرش‌های دستباف از طرح‌های شلوغ‌تری برخوردارند.
  • فرش دستبافت هم از نزدیک و هم از دور دارای جلوه ای بسیار زیبا است. این درحالیست که فرش های ماشینی از نزدیک جلوه مرغوبی ندارد( البته این موضوع تا حد زیادی به کیفیت فرش خریداری شده نیز بستگی دارد).
  • همان‌طور که پیش تراشاره شد، فرش‌های دستباف معمولا از الیاف طبیعی ساخته می‌شوند. این قضیه منجر به سرد شدن آن‌ها در تابستان و گرم شدن در زمستان می‌گردد که یک نکته بسیار مثبت برای خو گرفتن با آب و هواست. این درحالیست که در فرش های ماشینی، به‌دلیل استفاده از الیاف پلاستیکی چنین چیزی رخ نمی‌دهد.
  • نقشه پشت و روی فرش های دستبافت تقریبا یکسان است. درحالی که در فرش های ماشینی طرح و نقش پشت فرش تقریبا مات بوده و اصلا دیده نمی شود. 
  • فرش دست بافت از ارزش بسیار بیش‌تری برخوردار است اما اختلاف قیمتی آن نسبت به فرش ماشینی بسیار چشم‌گیر است. به‌طوری که افرادی هستند که از فرش دستباف به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری استفاده می‌نمایند. فرش دستباف با گذر زمان ارزش خود را مانند فرش‌های ماشینی از دست نمی‌دهند و همچنان گران باقی می‌مانند.

نتیجه‌گیری نهایی: فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

شما می‌توانید با توجه به این‌که از دکوراسیون کلاسیک یا مدرن در منزل یا محیط کار خود استفاده می‌کنید، از طرح‌های مختلف فرش‌های دستبافت یا ماشینی استفاده نمایید. بدون تردید، فرش‌های ماشینی از تنوع بیش‌تری برخوردارند و استفاده از آن‌ها در دکوراسیون‌های مدرن، ساده یا اسپرت بسیار راحت‌تر است.

وجود الیاف مصنوعی در فرش های ماشینی ممکن است برای افراد با پوست های حساس، حساسیت زا باشد. استفاده از این فرش برای افراد مذکور ممکن است باعث بروز بیماری هایی نظیر اگزما شود. درحالی که این مشکل در فرش های دستبافت بسیار کم‌تر رخ می دهد.

وجود شانه و تراکم بیش‌تر در فرش‌های ماشینی، باعث افزایش کیفیت و طول عمر آن ها می‌شود. فرش های ماشینی با تراکم های مختلفی در بازار عرضه می شوند. بدیهیست که هرچه مقدار آن بیش‌تر باشد، قیمت فرش نیز افزایش می یابد. در بازار فرش های ماشینی 350 شانه، 500 شانه، 700، 1200 و 1500 شانه موجود می باشد.

این که فرش دستباف بخریم یا ماشینی، بسیار وابسته به معیارهای شما و البته بودجه مورد نظرتان است. پس نمی‌توان یک نظر قطعی درباره همه داد. در صورتی‌که طراحی دکوراسیون شما مدرن است، فرش ماشینی انتخاب بهتری خواهد بود. 

ولی باید توجه داشته باشید که هنگام خرید، حتما مرغوب‌ترین فرش ماشینی ممکن را خریداری کنید که طول عمر آن به قدر کافی باشد و به مرور زمان کیفیت رنگ و بافت آن تغییر نکند و در اثر شست‌وشو آسیب نبیند. 

جمع‌بندی

 در این مقاله از سایت مه‌ترنج تهران سعی کردیم به تفاوت‌های بین فرش ماشینی و فرش دستباف اشاره کنیم و ببینیم با توجه به موقعیت فعلی خودمان فرش ماشینی بخریم یا فرش دستباف. با توجه به مطالب گفته شده می‌توان گفت که هم فرش ماشینی و هم فرش دستباف از ارزش خرید نسبتا یکسانی برخوردارند. اگر شما از دکوراسیون منزل شما به‌صورت مدرن طراحی شده‌است، بهتر است از فرش‌های ماشینی برای دیزاین منزل خود استفاده نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading