0

تاریخچه فرش ماشینی در جهان

تاریخچه فرش ماشینی در جهان

قدیمی‌ترین فرش ماشینی ایران در حدود سال 1350 در کاشان تولید شد که باید به‌عنوان اولین فرش ماشینی خاورمیانه شناخته شود. کاشان قطب صنعت نساجی منطقه‌ها بوده و بعد از آن زمان به‌نوعی در صنعت نساجی نقش‌آفرینی کرده است. هنر فرش‌بافی قدمت گسترده‌ای در جهان دارد. این مطلب قصد دارد تا دررابطه‌با تاریخچه فرش ماشینی در جهان به شما اطلاعات ارزشمندی بدهد، با ما همراه باشید.

گذری بر تاریخچه فرش ماشینی در جهان

اولین بافندگی که چنین فرش‌هایی تولید کرد، فرشی فرانسوی به نام ژاکارد بود که به نام مردی فرانسوی به نام ماری ژاکارد نام‌گذاری شد. اگرچه فرش ماشینی خیلی سریع‌تر از فرش دستباف تولید می‌شود، اما مدتی طول کشید تا ایرانی‌ها به آن عادت کنند. به‌علاوه اولین فرش‌های ماشینی در ایران سبک، پرز کوتاه، از الیاف مصنوعی و باکیفیت متوسط ​​بودند، بنابراین نیاز به اصلاح داشتند و باید به شیوه‌ای جدید تولید می‌شدند.

سپس تاجران از بلژیک فرش ماشینی باکیفیت خوب وارد کردند. این امر باعث شد تا مردم راحت‌تر از آنها خرید کنند. مزیت فرش ماشینی نسبت به فرش دستبافت این بود که با سرعت بیشتری تولید می‌شد و ارزان‌تر بود؛ زیرا در کارخانه‌ها به‌وسیله الیاف مصنوعی تولید انبوه می‌شد. سرمایه‌گذاری بیشتر در این صنعت باعث شد تا کاشان به‌عنوان قطب تولید فرش ماشینی یا به عبارتی پایتخت فرش ماشینی ایران نامیده شود.

تاریخچه فرش ماشینی در ایران

اگرچه قبل و بعد از انقلاب ایران در سال 1357، فرش ماشینی به دلیل حمایت از فرش دستباف با مخالفت مواجه شد، اما پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال 1367، این صنعت رونق بیشتری پیدا کرد و در عرض چند سال صدها کارخانه تولیدی کوچک و متوسط در ایران تأسیس شد. سرانجام در اواسط دهه 90 صادرات فرش ماشینی آغاز شد.

بیش از 80 درصد کارخانه‌های فرش ماشینی ایران در کاشان و اطراف آن مانند آران و بیدگل قرار دارند. به همین دلیل این شهر نه‌تنها در ایران بلکه در جهان شهرت دارد. امروزه فرش‌های ماشینی با تراکم بالا از قبیل 1200 و 1500 نی در کاشان تولید می‌شوند. این‌گونه فرش‌ها ظرافت چشم نوازی دارند و بافت آن به‌قدری ظریف است که شباهت زیادی به فرش دستباف دارد. ما در این مطلب از سایت مه ترنج قصد داریم تا در رابطه با این مسائل به شما اطلاعات ارزشمند بدهیم.

اولین‌بار چه زمانی از فرش استفاده شد؟

تصور می‌شود که فرش‌های گره‌دار 4000 تا 5000 سال پیش در غرب آسیا ایجاد شده‌اند. قدیمی‌ترین فرشی که تاکنون کشف شده، فرش پازیریک است که یک فرش پرز بوده و در سال 1949 در تپه‌ای در سیبری کشف شد.

تاریخچه فرش ماشینی در جهان، فرش‌ها چگونه رایج شدند؟

فرش در اوایل قرن نوزدهم ظاهر شد، اما واقعاً در طول رونق ساختمان‌های حومه پس از جنگ ظاهر شد. آمریکایی‌ها خانه‌های بزرگ‌تری می‌ساختند و آنها را با فرش پر می‌کردند که به لطف اتوماسیون کارخانه مقرون‌به‌صرفه بود. فرش‌ها تبدیل به نقطه عطف در لیست املاک و مستغلات شد.

چرا فرش تا این میزان محبوب است؟

کارشناسان صنعت، مانند طراح داخلی سو مورفی، می‌گویند که فرش در حال افزایش محبوبیت است، زیرا نوآوری‌های اخیر باعث شد تا در مقابل ترافیک و لکه‌ها بسیار بهتر از همتایان دهه‌های گذشته خود مقاومت کنند.

فرش ها از چه زمانی مد شدند؟

فرش‌های منسوب که از نوارها مونتاژ می‌شوند، در نیمه دوم قرن هجدهم رایج شده بودند، تا دهه 1870 که فرش‌های گشاد و چوب‌های سخت لاک شده مد شد. یکی از مشهورترین فرش‌های تاریخ توسط لویی شانزدهم به جورج واشنگتن اهدا شد.

تاریخچه فرش ماشینی در جهان، تعداد تولیدکنندگان فرش

در 40 سال اخیر بیش از 150 تولیدکننده فرش در ایالات متحده وجود داشت که این تعداد امروز کمتر از بیست است و دو شرکت بزرگ تقریباً 70 درصد از کل فرش‌های فروخته شده را می‌فروشند.

چه فرشی ماندگاری بیشتری دارد؟

نایلون بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین الیاف فرش موجود است، وقتی با محافظ لکه درمان شود. نایلون‌ها برای خانه‌هایی با کودکان، حیوانات خانگی و کسانی است که زیاد سرگرم می‌شوند مناسب است. به دلیل دوام، فرش نایلونی برای مناطق پرتردد با پای پیاده مانند راهروها و پله‌ها مناسب است.

سخن پایانی

این مطلب سعی داشت تا به شما در زمینه تاریخچه فرش ماشینی در جهان اطلاعاتی بدهد. فرش‌ها از قدمت بالایی برخوردار هستند و تاریخچه‌های طولانی هم دارند. قدمت فرش‌ها در هر مرز و بومی متفاوتی است. هر نوع فرشی که امروزه تولید می‌شود برای خود تاریخچه‌ای دارد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading