0

فرش 40 تکه چیست؟

فرش 40 تکه چیست؟

از جدیدترین نوع فرش‌ها که در سراسر دنیا مشهور و موردپسند قرار گرفته فرش 40 تکه یا کلاژ است. این فرش‌ها اخیراً در بازار فرش ایران نیز هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. فرش‌های 40 تکه در چیدمان و دکوراسیون‌های مدرن جایگاه ویژه‌ای برای خود پیدا کرده‌اند. این مطلب با عنوان فرش 40 تکه چیست؟ تقدیم به شما همراهان همیشگی سایت مه ترنج می‌شود، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فرش ۴۰ تکه چیست
فرش ۴۰ تکه چیست

اهمیت فرش 40 تکه چیست؟

اگر برای شما این سؤال پیش‌آمده است که اصلاً فرش 40 تکه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. فرش‌ها برای ما ایرانیان تقریباً جزء یکی از ارکان اصلی برای زیستن در یک محیط به‌حساب می‌آید. ما از انواع فرش‌ها در منزل و یا هر محیط دیگری استفاده می‌کنیم. فرش‌های دستباف که از قدمت بالایی برخوردار هستند قیمت بالایی هم دارند و برای هر فردی قابل خریداری نیستند. فرش‌های دستباف و ماشینی از طرح‌های متنوعی برخوردار هستند.

طرح‌ها بیشتر متأثر از مناطق خود افراد است. این جمله بدین معناست که هر منطقه‌ای طراحی‌های مختص به خود را دارد. مانند: طرح کاشان، طرح تبریز، اصفهان، یزد، قم و … فرش‌های 40 تکه مانند لحاف‌های مادربزرگ‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند ولی با این تفاوت که فرش‌های 40 تکه حاصل از تکه فرش‌های دستبافت معیوب دیگر است که قسمت‌های سالم را به یکدیگر متصل می‌کنند.

خلاقیت در فرش‌های 40 تکه

شاید در ابتدا این موضوع به ذهن شما خطور کند که این فرش‌های 40 تکه چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اما پاسخ همین‌جاست که این فرش‌ها با خلاقیت تمام در کنار یکدیگر چیده می‌شوند. فرش‌های 40 تکه لزوماً به این معنا و مفهوم نیست که حتماً از 40 تکه فرش در آن استفاده شده باشد بلکه حتی تکه‌های کمتر هم که در کنار یکدیگر چیده می‌شوند می‌توانند زیبایی را خلق کنند و نام فرش 40 تکه را برای خود ثبت کنند. این کلاژها باذوق و هنر آمیخته می‌شوند و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. متأسفانه فرش‌های 40 تکه که جزءی از اصالت ما شناخته می‌شود بیشتر از آنکه در بین ایرانیان طرف‌دار داشته باشد در میان اروپاییان طرف‌دار دارد.

ویژگی های فرش کلاژ چیست؟

همان‌طور که در پاراگراف قبل بیان کردیم فرش‌های 40 از کنار هم قرارگرفتن فرش‌های معیوب قدیمی تشکیل می‌شوند. نکته جالب این موضوع آن است که این تکه‌ها هرچقدر قدیمی تر باشند از ارزش بالاتری برخوردار هستند. با کنار هم قرارگرفتن این تکه‌ها و به‌وجودآمدن فرش جدید می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.

ازآنجایی‌که فرش‌های 40 تکه به‌تازگی رواج یافته و طرف‌داران زیادی هم نیز پیدا کرده‌اند باعث شده است تا تولیدکنندگان به این سمت اشتیاق نشان دهند و دست به تولید این فرش‌های اصیل بزنند. بااین‌حال سبک جدیدی که امروزه طرف‌دار پیدا کرده است اگر بخواهد در گروه فرش‌های ماشینی قرار بگیرد در زیر دسته فرش‌های فانتزی و مدرن عرضه خواهد شد. اما نکته اصلی این است که در هر دو نوع این فرش‌ها ویژگی مشترک و اصیل آن طرح و نقش ایرانی است که حفظ می‌شود.

تفاوت فرش‌های 40 تکه دستباف و ماشینی چیست؟

یکی از تفاوت‌های بارز فرش 40 تکه ماشینی و دستباف رنگ آن است. درگذشته تناژ رنگ‌های که در اغلب فرش‌ها استفاده می‌شد رنگ‌های روناسی و لاکی بوده است. اما در فرش‌های 40 تیک ماشینی این موضوع کاملاً بالعکس است. فرش‌های 40 تکه ماشینی از رنگ‌های مدرن‌تری استفاده می‌کنند. رنگ‌های با تناژ روشن که با چیدمان‌های امروزی بسیار همخوانی دارند.

فرش 40 تکه چگونه تولید می‌شود؟

فرش‌های 40 تکه دستباف توسط هنر دست بافندگان هر قطعه‌ای است. برای بافت فرش‌های 40 تکه دستباف ابتدا باید تکه‌های مود نظر را گرد هم آورید. گاهی ممکن است تکه‌ها رنگ‌ورورفته باشند در این شرایط ابتدا رنگرزی می‌شوند تا قابل‌استفاده قرار بگیرند. در مرحله بعد این تکه‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک فرش دستباف 40 تکه زیبا را به وجود می‌آورند.

فرش‌های 40 تکه ماشینی به دو صورت تولید می‌شوند. نوع اول این فرش‌ها مانند فرش‌های دستباف از طریق تکه‌دوزی به وجود می‌آیند. روش دوم به‌صورت تکه‌دوزی نیست و این سبک فرش‌ها با نام کل پاریس شناخته می‌شوند. در این نوع فرش‌ها دست شما بازتر است. در ابتدا تمام طرح‌های موردنظر با تناژ رنگ‌های موردنظر انتخاب می‌شوند و سپس در کنار یکدیگر توسط ماشین قرار می‌گیرند.

مدت زمانی که صرف تولید کلاژهای دستباف می‌شود بیشتر بوده و ارزش بیشتری هم دارد. در عوض فرش‌های کلاژ ماشینی مدت‌زمان کمتری را صرف تهیه شدن می‌برند.

اهمیت فرش ۴۰ تکه
اهمیت فرش ۴۰ تکه

سخن پایانی

این مطلب با عنوان فرش 40 تکه چیست؟ سعی داشت تا هنر گمشده و ناشناخته اصیل ایرانی را برای شما بازگو کند. فرش‌های کلاژ از سبک‌ها جدیدی هستند که قدمت تاریخی دارند و برای هر چیدمانی می‌توانند زیبایی جدیدی را خلق کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading