0

تشخیص فرش اصلی از تقلبی

تشخیص فرش اصلی از تقلبی

یکی از معضلات امروزه بازار و ما فرش‌های تقلبی است که وارد عرصه فروش شده‌اند. اگر شما آگاهی نسبی از فرش و جنس آن نداشته باشید، بدون حتی کوچک‌ترین شکی در تشخیص فرش اصلی از تقلبی ممکن است آن را خریداری کنید.

اگر می‌خواهید به‌راحتی فرش اصلی از تقلبی را تشخیص دهید در ادامه این وبلاگ از سایت مه ترنج با ما همراه باشید.

تشخیص فرش اصل از تقلبی
تشخیص فرش اصل از تقلبی

تشخیص فرش اصلی از تقلبی به چه صورت است؟

فرش‌های ماشینی به دلیل تنوع بالایی که امروزه دارا هستند تشخیص تقلبی بودن آنها کاری بسیار دشوار است. اگر قصد خرید فرش دارید و نمی‌خواهید از اعتمادتان سوءاستفاده بشود بهتر است از محل‌های مطمئن خرید خود را انجام دهید. فروشگاه‌های معتبر هیچ‌گاه ارزش و اعتبار خود را خدشه‌دار نمی‌کنند.

قیمت فرش، عامل بعدی تشخیص اصل از تقلبی بودن آن است. قیمت‌ها بیشتر اوقات باکیفیت‌ها همخوانی دارند. چنانچه اگر در فروشگاهی تعادل میان کیفیت و قیمت وجود نداشت، شما باید در اصل‌وفرع بودن محصول شک کنید.

نشانه‌هایی برای متوجه شدن تقلبی یا اصل بودن فرش

یکی از عوامل مهم دیگر شناخت فرش اصلی از تقلبی لمس قالی است. شما با لمس تراکم شانه‌های فرش می‌توانید متوجه اصل یا فرع بودن آن بشوید. تراکم شانه‌ها به معنی گره‌های فرش در ابعادی مشخص است.

یکی دیگر از روش‌های که می‌توانید به کمک آن متوجه اصل‌وفرع فرش‌های خود بشوید الیافی است که در تاروپود قالی شما استفاده شده است. قالی‌های امروزی به نسبت گذشته از الیاف اکریلیک باکیفیتی استفاده می‌کنند.

طرح‌ها چگونه در شناخت فرش به ما کمک می‌کنند؟

ممکن است گاهی برای همه ما سؤال باشد که چگونه فقط از طریق طرح بر روی فرش‌ها می‌توان تقلبی بودن آن را شناسایی کرد. شما در نگاه اول حتماً به‌راحتی متوجه این موضوع می‌شوید که طرح فرش از انسجام و همبستگی برخوردار نیست. این عدم همیستگی و انسجام دالی بر تقلبی بودن فرش است.

تشخیص فرش اصل
تشخیص فرش اصل

برندها در فرش

در بازار فرش امروزه شرکت‌ها و برندهای زیادی وجود دارد که طرح‌های متنوع و بسیاری را روانه بازار می‌کنند. شما با یک جستجوی کوچک می‌توانید طرح‌های انحصاری هر شرکت و برند تجاری را در صفحات مجازی آنها بیابید.

اگر می‌خواهید به طور حضوری خرید خود را انجام دهید پس حتماً شناسنامه کالای خود را برای بررسی بخواهید. در شناسنامه‌ها اطلاعات مفیدی چون طول و عرض فرش، تراکم شانه‌ها، جنس الیاف بکار رفته در فرش و غیره … نوشته شده است. اگر می‌خواهید خرید مطمئنی داشته باشید از برندهای معروف و شناخته شده در این حرفه خرید خود را انجام بدهید.

ویژگی فرش‌های ماشینی

در حوزه شناخت و تشخیص فرش اصل و تقلبی باید به طور تخصصی وارد عمل شوید. اما این به چه معنی است؟ هر یک از فرش‌ها چه دستباف باشند و چه ماشینی از ویژگی‌های خاصی برای اصل و تقلبی بودن برخوردار هستند.

این بخش اختصاصی به شناخت قالی‌های ماشینی اصل و مواردی که باید دقت کنید می‌پردازد. اولین عاملی که می‌توان آن را مورد بررسی قرارداد کیفیت فرش‌های ماشینی است. فرش‌های ماشینی از الیاف‌ مختلفی تولید می‌شوند.

تنوع در این سبک بسیار است. همان‌طور که در بالا گفته‌ایم جنس الیاف فرش‌های ماشینی اکریلیک است. اگر بخواهید تشخیص بدهید که این فرش تقلبی است یا خیر شما می توانید با یک اتوی داغ و یا ظرف بخار آب آن را امتحان کنید. اگر جنس الیاف شما اکریلیک باشد هیچ آسیبی به فرش شما وارد نمی‌شود.

تشخیص تقلبی و اصل بودن فرش دستباف

شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد که متوجه شوید گاهی ممکن است فرش‌های دستباف هم ناخالصی داشته باشند. یکی از اصولی که باید همیشه در فرش‌های دستباف در نظر داشته باشید تراکم تاروپود است. تراکم فرش هرچقدر بیشتر باشد فرش‌های شما از استحکام و انسجام بیشتری برخوردار است.

عامل بعدی که برای شما بازگو می‌کنیم وزن فرش‌های دستباف است. به طور مثال فرش‌های دستباف شهرهای تبریز، اصفهان و قم در تراکم 700 شانه وزنی معادل 42 تا 43 کیلوگرم دارند. اگر وزن کار خریداری شده از میزانی که گفته‌ایم بیشتر یا کمتر باشد در این تراکم مشخص کمی باید تعلل کنید.

عامل بعدی مورد بررسی ما باید رنگ الیاف‌های قالی دستبافت باشد. الیاف اگر اصل باشند ثبات بیشتری در مقابل تابش نور خورشید و شستشو دارند. بالعکس اگر الیاف تقلبی باشند به‌مرور زمان و با پا خوردن رنگ می‌بازد.

تشخیص فرش تقلبی
تشخیص فرش تقلبی

سخن آخر

این مقاله با عنوان اختصاصی تشخیص فرش اصلی از تقلب تقدیم نگاه شما شد. این مقاله با بیان ترفندهای برای تشخیص و درک بهتر تفاوت‌های فرش دستباف و ماشینی سعی در بهتر شناساندن اصل‌وفرع فرش‌ها نیز داشته است. چنانچه به خرید قالی می‌روید حتماً موارد ذکر شده در بالا را به یاد داشته باشید. این موارد اعتمادبه‌نفس شما را در خریدکردن بالا می‌برد.  

شما از چه روش‌های برای تشخیص اصل و فرع قالی ها استفاده می‌کنید؟

آیا شما تجربه خرید کردن فرش‌های تقلبی را داشته‌اید؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading