0

تفاوت فرش و فرشینه و گلیم

تفاوت فرش و فرشینه و گلیم

فرش‌ها به‌طورکلی به پنج دسته تقسیم می‌شوند. انتخاب فرش‌، مطابق باسلیقه و چیدمان هر فردی متفاوت است. این محتوا با عنوان تفاوت فرش و فرشینه و گلیم از سایت مه ترنج تهران تقدیم به نگاه شما می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت این سه نوع پوشش در کف با ما همراه شوید.

آیا شما تفاوت فرش و فرشینه و گلیم را می‌دانید؟

تفاوت فرش و فرشینه
تفاوت فرش و فرشینه

تفاوت فرش و فرشینه و گلیم چیست؟

عمده تفاوت فرش‌ها در کاربرد آنهاست. ما برای انتخاب فرش، مطابق با نیازهایمان پیش می‌رویم. نیازهای ما مسائلی که مدنظر داریم را در برمی‌گیرد مانند: ظرافت کار، نوع بافت، لطافت و غیره …

تفاوت فرش و فرشینه و گلیم یکی از سؤالاتی است که بسیاری از دوستداران این سه هنر اصیل ایرانی به دنبال پاسخی برای آن هستند. به یاد داشته باشید که این دو بافت ممکن است در نگاه اول شبیه هم باشند، اما وقتی به ساختار، قیمت و سایر مشخصات آن‌ها نگاه کنیم، تفاوت‌های زیادی را مشاهده خواهیم کرد.

گلیم چیست؟

قالیچه گلیم زیرمجموعه خاصی از فرش‌های مسطح یا ساده بافت است. فرش‌های تخت بافت پرز ندارند و نسبت به فرش‌های دیگر حس متفاوتی القا می‌کنند. ازآنجایی‌که آنها وسایل زیادی ندارند، برای تولید کار به مواد کمتری نیاز دارند.

تفاوت فرش و گلیم
تفاوت فرش و گلی

نحوه تشخیص فرش از گلیم

قالیچه‌های گلیم با طرح‌های هندسی ساده و جسورانه خود شناخته می‌شوند. این به ویژگی طراحی بستگی داشته و اگر از نزدیک این طراحی را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که شکاف‌های عمودی کوچک در امتداد لبه‌های الگوها، بین مناطق مختلف رنگ یا جایی که رنگ‌های مختلف به هم می‌رسند وجود دارد.

آیا فرش گلیم خوب است؟

قالیچه‌های گلیم دستباف به دلیل نوع بافت، دوام بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی سنتی دارند. علاوه بر این، به دلیل قابلیت تعویض آسان و ساخت آنها با روشی فوق‌العاده سریع، فرش‌های ماشینی بیشتر از فرش دستباف گلیم خواهان دارند.

تفاوت فرش و گلیم در چیست؟

تفاوت فرش گلیم با فرش یا فرش پرزدار در این است که طرح قابل رویت روی گلیم با درهم‌تنیدگی پودها و تارهای رنگارنگ ایجاد می‌شود و بدین ‌ترتیب در فرش پرزدار رشته‌های کوتاه منفردی به وجود می‌آید که به نام «تخت بافت» شناخته می‌شود. رنگ‌های مختلف، معمولاً پشمی، بر روی تارها گره می‌زنند و با فشار دادن پودها به یکدیگر محکم می‌شوند.

بافندگی در گلیم ها

گلیم‌ها عموماً با تکنیک چاک بافی بافته می‌شوند. شکاف‌ها به شکاف باقی‌مانده بین دو بلوک رنگی اشاره دارند که با برگرداندن پود به دور آخرین تار در یک ناحیه رنگی ایجاد می‌شود و بافت رنگ مجاور در ادامه این فرایند به دور تار مجاور برمی‌گردد. بافندگان پود را محکم می‌بندند تا تار را کاملاً بپوشاند و اغلب از طرح‌های مورب استفاده می‌کنند تا از تضعیف ساختار فرش با شکاف‌های عمودی جلوگیری کنند.

این الگوهای برجسته و تیز بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بافندگان از ایجاد آنها با آزادی بیشتری نسبت به بافت ساده لذت ببرند. همچنین به همین دلیل است که گلیم‌ها با طرح‌های هندسی بسیار مرتبط هستند، حتی اگر گلیم‌هایی با طرح‌های گل‌دار وجود داشته باشد.

تفاوت فرش و فرشینه

آن چیزی که ما تحت عنوان فرش می‌شناسیم، پوششی است که از دیواری به دیوار دیگر کشیده شده و به زمین چسبانده می‌شود. از سوی دیگر، فرشینه‌ها معمولاً کوچک‌تر از متراژ مربع اتاق هستند و روی زمین چسبانده نمی‌شوند؛ می‌توان آنها را جمع کرد و از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد.

جاگیری گلیم در طراحی منزل

گلیم و جاجیم بخشی از سنت غنی و چندصدساله پارچه‌بافی در ترکیه، ایران و آسیای مرکزی هستند. این فرش‌ها با رنگ‌های خاکی و نقش‌های سنتی، یک عنصر تزیینی به طور شگفت‌آوری همه‌کاره هستند. آن‌ها برای فضای داخلی سرتاسر رنگارنگ و اتاق‌های معاصر یا سنتی مناسب هستند.

فرش گلیم را چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیزکردن قالی گلیم نیاز دارید تا کارهای زیر را انجام دهید:

  • هر دو طرف فرش را جارو بکشید تا ضایعات شل شده از بین برود
  • شامپو فرش را با آب گرم و سرکه مخلوط کنید
  • یک برس را به محلول آغشته کنید و آن را به‌ آرامی در حرکات عمودی بر روی فرش بمالید
  • این کار را برای هر طرف فرش تکرار کنید
  • فرش را با آب تمیز بشویید
  • فرش را بدون هیچ تاخوردگی در مکانی قرار دهید تا خشک شود.

هدف از انتخاب فرش چیست؟

آنها اتاق را گرم می‌کنند و درعین‌حال یک رنگ تزئینی به آن اضافه می‌کنند. فرش‌ها راهی مطمئن برای افزودن رنگ و بافت به هر محیطی هستند. یک فرش می‌تواند جلوه قابل توجهی به اتاق داده، محدوده آن را مشخص کند، به آن گرما بدهد و به لایه‌بندی دکوراسیون اتاق کمک کند.

فرش‌های ابریشمی

فرش‌های ابریشمی علاوه بر درخشندگی، نازک، ظریف و نرم هستند. تمیزکردن آن‌ها ممکن است دشوار باشد، بنابراین این نوع فرش در فضاهایی که تردد کمی دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود.

چرا از فرش استفاده کنیم؟

مزایای اصلی استفاده از فرش را در این بخش برای شما بازگو می‌کنیم:

  • از کف منازل شما در برابر آسیب محافظت می‌کند. کف منازل در معرض آسیب ناشی از وسایل سنگین، مبلمان، پنجه‌های حیوانات خانگی و اجسام تیز هستند که می‌تواند باعث ایجاد خراش در کف شما شود.
  • کاهش سروصدا
  • راحتی
  • حفظ ثبات مکانی مبلمان
  • راحت‌تر شدن روند تمیزکاری
  • آلرژی
  • فضای شما را گرم می‌کند.
تفاوت گلیم و فرش
تفاوت گلیم و فرش

سخن پایانی

این مقاله با عنوان تفاوت فرش و فرشینه و گلیم از سایت مه ترنج تقدیم به نگاه شما شد. فرش و فرشینه و گلیم هر یک متناسب با چیدمان می‌تواند جلوه‌ای خاص به منزل شما ببخشد. در عین حال تمام این سه نوع پوشش تفاوت‌های بارز و بسیاری با یکدیگر دارند. به طور مثال: همه این سبک قالی‌ها در اندازه و طرح نیز متفاوت هستند. امیدواریم توانسته باشیم در دانستن بیشتر این تفاوت‌ها شما را یاری داده باشیم.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading