0

شانه و تراکم فرش چیست؟

شانه و تراکم فرش چیست؟

افراد بسیاری در میان ما وجود دارند که با فرش و مشخصات آن ناآشنا هستند. به طور مثال ممکن است بپرسند شانه و تراکم فرش چیست؟ فرش با چه تراکمی مناسب است؟ یا شانه فرش چیست؟ شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت این دو مشخصه فرش می‌توانید در این مقاله از سایت مه ترنج با ما همراه باشید.

آیا شما می‌دانید تفاوت شانه و تراکم فرش چیست؟

شانه و تراکم فرش چیست
شانه و تراکم فرش چیست

تفاوت شانه و تراکم فرش چیست؟

هر تخته فرشی که خریداری یا در منزل از آن استفاده می‌کنیم دارای دو تراکم عرضی (شانه) و طولی (تراکم) نیز هست. تراکم عرضی یا همان شانه به تعداد گره یا ریشه در هر عرض مترمربع فرش می‌گویند. به طور مثال فرش 1000 شانه یعنی در هر مترمربع این فرش 1000 ریشه یا گره وجود دارد.

تراکم طولی فرش تعریفی مشابه تراکم عرضی نیز دارد با این تفاوت که در این نوع تراکم تعداد ریشه یا گره در طول فرش ماشینی بررسی می‌شود. برای مثال فرشی با تراکم 700 بدین منظور است که در هر مترمربع از طول فرش 700 گره وجود دارد.

فرش با تراکم بالا خوب یا پایین!

فرش‌ها با تراکم بالا از ضخامت کمتری به نسبت فرش‌های با تراکم پایین برخوردار هستند اما شکستگی در حاشیه و مرکز فرش‌های با تراکم بالا بسیار اتفاق می‌افتد و دلیل این اتفاق الیاف مصرفی است که در تاروپود فرش بافته می‌شود.

خرید از شرکت‌های معتبر می‌تواند از این شکستگی در فرش‌ها پیشگیری کند. در شرکت‌های معتبر به‌جای الیاف‌های مصنوعی از پنبه در تاروپود فرش استفاده می‌شود. پنبه خاصیت کشسانی فراوانی دارد و از هرگونه اتفاقی مانند خراب‌شدن فرش شما جلوگیری می‌کند.

استفاده از این محصولات مرغوب باعث شده است تا شما هر میزان که دلتان می‌خواهد شستشو انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که با شستن مکرر انعطاف فرش شما مانند روز اول باقی می‌ماند. شرکت‌های نامعتبر ممکن است برای کاهش قیمت نهایی محصولات از الیاف‌های بی‌کیفیت استفاده کنند.

پارگی فرش در قالیشویی

بسیاری از مشتریان گرامی تصور می‌کنند فرش‌های با تراکم بالا 1000 و 1200 شانه ممکن است دلیل ضخامت و تراکم کم در حین شستشوی مکانیزه پاره شوند اما این تصور اشتباه است.

در فرش‌های با این تراکم گره‌ها فشرده‌تر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. فرش‌های ماشینی با این تراکم بالا اگر مرغوب خریداری شده باشند هیچ اتفاقی برای آن‌ها رخ نمی‌دهد.

از کجا بفهمیم فرش ما چند شانه است؟

اگر شما نگران این موضوع هستید که به‌جای فرش 1000 شانه به شما فرش 700 شانه فروخته شود این بخش برای شما نوشته شده است. همان‌طور که در بالا گفتیم شانه فرش به همان تراکم عرضی فرش گفته می‌شود. این جمله یعنی در یک فرش 700 شانه‌ای باید در عرض مترمربع آن 700 ریشه یا گروه وجود داشته باشد.

شما می‌توانید یک سانتی‌متر از فرش خود را علامت‌گذاری کنید و تعداد گره‌های در آن را بشمارید. اگر در این یک سانتی‌متر 7 گره وجود داشته یعنی فرش شما 700 شانه است یا اگر تعداد گره‌ها 12 یا 10 بود به ترتیب فرش‌های شما 1200 و 1000 شانه هستند.

فرش چند شانه مناسب است؟

فرش یکی از کالاهای گران‌قیمت و لوکس است که تقریباً به فاصله زمانی طولانی‌مدت از آن استفاده می‌کنیم. استفاده طولانی عاملی است تا ما انتخابی شایسته و برتر داشته باشیم. عوامل بسیار زیادی در انتخاب فرش به شما کمک می‌کنند مانند: برند فرش، نوع فرش، تعداد شانه‌های فرش و باقی مسائل که نباید فراموش شود.

یکی از سؤالات پرتکرار در زمینه خرید فرش این است که فرش چند شانه بخریم؟ پاسخ این سؤال با بودجه‌ای که می‌خواهید صرف کنید ارتباط مستقیمی دارد اما در نظر داشته باشید فرش‌های که از تراکم بالایی برخوردار هستند به همان میزان قیمت آنها هم‌افزایش می‌یابد.

اصطلاحات عمومی فرش

فرش‌ها مانند هر موقعیت شغل دیگری الفاظ و اصطلاحات خاص به خود را می‌طلبند. به طور مثال: تخته، تار، پود و ترنج که به‌اختصار برای هر یک توضیحاتی می‌دهیم. تخته به هر واحد فرش، قالی و قالیچه می‌گویند. تار به نخ‌های چندلا شده‌ای می گیوند که به‌صورت عمودی از دار آویز شده‌اند و وظیفه آنها نگه‌داشتن گره است.

پودها نخ‌هایی هستند از جنس پنبه که در مسیر افقی قرار می‌گیرند برای جلوگیری از جمع‌شدن رنگ‌ها استفاده می‌شوند. ترنج بخش مرکزی قالی و قالیچه است که مطابق سلیقه گرد یا لوزی یا هر شکل دیگری را به خود می‌گیرند.

تراکم و شانه فرش
تراکم و شانه فرش

سخن پایانی

این مطلب با عنوان شانه و تراکم فرش چیست تقدیم حضور شما شد. امیدواریم توانسته باشیم شما را در امر تشخیص صحیح کمک کرده باشیم. سایت مه ترنج به‌عنوان یک سایت تخصصی فروش فرش به شما توصیه می‌کند برای خریدی امن از مکان‌های مطمئن خرید خود را انجام دهید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading