0

نحوه شستن فرش و ضدعفونی کردن آن

نحوه شستن فرش و ضدعفونی کردن آن

فرش‌ها جزء اشیاء تجملاتی در خانه و محل کار افراد هستند. امروزه به دلیل شیوع کرونا‌، نحوه شستن فرش و ضدعفونی کردن آن بسیار حائز اهمیت است. فرش‌ها به دلیل تماس مستقیم با پا و کفش ممکن است به مرکز آلودگی در محل کار و خانه شما تبدیل بشوند. در این مقاله از مه ترنج تهران سعی داریم تا اطلاعات مفیدی درباره‌ی نحوه شستشوی فرش و ضدعفونی کردن آن را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه شستن فرش
نحوه شستن فرش

بهترین روش شستشوی فرش و ضدعفونی کردن آن چیست؟

شستشوی فرش به جنس و بافت فرش بستگی دارد. همه ما نسبت به روش شستشوی خانگی آگاهی کامل داریم.

روش ماشینی شستشو یا همان قالیشویی بیشترین بازخورد و منفعت را در شهرهای بزرگ دارد. دلیل این امر عدم وجود فضای کافی در محیط خانه‌ها برای شستشوی فرش است.

بهترین محلول‌های شستشوی فرش کدامند؟

متداول‌ترین محلول‌ها برای شستشوی فرش‌، مایع‌های لباسشویی و یا تایدهای دستی هستند. استفاده بهینه از این محلول‌ها باعث می‌شود که به فرش‌های شما آسیب کمتری وارد بشود.

هرچقدر آسیب کمتری در شستشو به فرش وارد شود، فرش‌هایتان مدت زمان طولانی‌تری با شما می‌مانند. بنابراین‌، انتخاب محلول مناسب می‌تواند به افزایش طول عمر فرش شما منجر بشود.

نبایدهای شستشوی فرش

از آنجایی‌که فرش‌ها جزء دارایی‌های گران‌قیمت در منزل و محل کار شما هستند‌، نگهداری از آنها باید در اولویت‌های شما قرار گیرد. البته کارهایی وجود دارد که با انجام‌ دادن آنها عمرکالاهای تجملاتی کاهش داده می‌شود. به‌طور مثال‌، در شستن فرش باید دقت داشته باشید که از محصولاتی چون مایع‌های سفیدکننده مثل وایتکس استفاده نکنید. این ترکیبات شیمیایی به تاروپود و رنگ فرش شما آسیب جدی وارد می‌کنند.

عامل بعدی که به آن اشاره می‌کنیم، تکاندن یا زدودن گردوغبار فرش به‌وسیله جسمی سنگین مانند چوب است. به‌ جای پاک‌کردن گرد و غبار با این وسیله‌ها می‌توانید از جاروبرقی یا حتی جاروهای دستی استفاده کنید.

محیط مورد نیاز برای ضدعفونی فرش

نکته‌ای در زمینه نحوه شستن فرش و ضدعفونی کردن آن وجود دارد. در این باب می‌توان گفت‌ که انجام این کار در محیط باز بهتر است. محیط‌های باز هم در سریع‌تر خشک‌شدن فرش کمک می‌کنند و هم در رفع بوی ناخوشایندی که حاصل از نظافت و شستشوی فرش‌های شما هستند دست دارند. با گسترش آپارتمان‌نشینی، محیط زیادی برای پهن و آویزان کردن فرش‌ها وجود ندارد.

نقش بخارشوی در شست و شوی فرش

شما می‌توانید فرش را با استفاده از سرکه، جوش شیرین و صابون ظرف‌شویی ضدعفونی کنید. اگر بخارشوی ندارید، ترکیب بالا یکی از مفیدترین راه‌ها برای شستشوی فرش و ضدعفونی کردن آن است. از آنجایی‌که در این روش از حرارت استفاده نمی‌شود، می‌توانید از آن بر روی فرش‌های مختلف نیز استفاده کنید.

این روش همچنین برای مناطقی مانند پله‌ها و اثاثیه یا لوازم داخلی که در آن از بخارشوی خود نمی‌توانید استفاده ‌کنید نیز بسیار مناسب است. با این ‌حال، این روش فقط آلودگی‌ها و باکتری‌های قابل رویت را از روی فرش پاک کرده و لایه‌های عمیق الیاف فرش را ضدعفونی نمی‌کند. این مورد را حتماً به یاد داشته باشید.

نحوه شستشوی فرش
نحوه شستشوی فرش

شناخته شده‌ترین روش ضدعفونی فرش

یکی از شناخته‌ شده‌ترین و مؤثرترین راه‌های ضدعفونی فرش با سرکه و بخار آب است. سؤالی که ممکن است برای همه ما پیش بیاید این است که چرا از سرکه استفاده می‌کنیم؟ سرکه سفید دارای غلظت اسید استیک است که باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را در صورت تماس از بین می‌برد.

بخارشوی دستگاه فوق‌العاده‌ای است که برای تمیزکردن عمیق الیاف فرش از آن استفاده می‌شود. از این وسیله‌های برقی که بسیار کمک‌کننده هستند می‌توانید بهره زیادی ببرید.

آیا جاروبرقی میکروب‌ها را از بین می‌برد؟

اگر اغلب فرش‌های خود را جاروبرقی بزنید می‌توانید با باکتری‌ها مبارزه کنید. شما با استفاده از جاروبرقی یا محلول‌های ضدباکتری می‌توانید با میکروب‌هایی که در خانه شما وجود دارند مبارزه کنید. محلول‌ها نه‌ تنها گرد و غبار و کثیفی را می‌مکد، بلکه از رشد باکتری‌ها در داخل یا روی جاروبرقی هم جلوگیری می‌کند.

شستشو و ضدعفونی کردن فرش کار بسیار طاقت فرسایی است. انجام این کار به زمان و تلاش نیاز دارد و ممکن است از هر دوی این موارد اطلاعات کافی نداشته باشید. فرش‌ها در بسیاری از خانواده‌ها دوام زیادی ندارند، چون عواملی مانند گل‌ولای کفش بچه‌ها، شوره حیوانات خانگی و غیره بر روی فرش‌ها به وفور یافت می‌شوند.

همه این‌ها باعث تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها در فرش می‌شود. شستشو به‌ تنهایی برای ضدعفونی‌کردن آن کافی نیست؛ زیرا فقط کثیفی سطح را از بین خواهید برد. ضدعفونی‌کردن در واقع برای از بین ‌بردن آلودگی‌های عمقی است.

شستشوی صحیح فرش
شستشوی صحیح فرش

حرف آخر

شستشویی فرش مطابق نوع بافت آن متغییر است. یکی از دلایلی که امروزه بازار قالیشویی را گرم کرده است، عدم وجود فضای کافی برای شستشویی یا ضدعفونی کردن است. شما برای افزایش طول عمر فرش و گلیم خود از روش‌های صحیح برای شستشو استفاده کنید.

شما به چه روشی فرش های خود را ضدعفونی می‌کنید؟

آیا تا بحال از ترکیبات محلولی بالا برای شستشو و ضدعفونی استفاده کرده‌اید؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading